Verkoop producten rechtstreeks via Facebook shops

01 Jun 2022

Tegenwoordig begint de zoektocht naar producten ook al op social media. Als bedrijf kun je hier handig op inspelen door je producten ook via platformen zoals Facebook en Instagram te verkopen. Hiermee krijgt de eindklant een interactief inkijkje in jouw assortiment en kan men direct het product op Facebook bestellen, zonder tussenkomst van een website. Zo kunnen bedrijven, met of zonder webshop, profiteren van deze extra feature.

Voordelen van een Facebook winkelpagina (FB Shops)

Het unieke proces bestaat uit een volledige winkelervaring op Facebook en Instagram. Wereldwijd kunnen potentiële klanten terecht bij jouw zakelijke pagina. De onnodige stappen (doorverwijzingen en externe betaalmodules) worden straks weggenomen en moet zorgen voor meer gebruiksgemak.

  • een enorm bereik
  • toevoegen van een onbeperkt aantal producten
  • een eigen look en feel toe te passen
  • uitgelichte producten goed zichtbaar op je profiel
  • houd statistieken bij over verkoop, aantal bezoekers en meer
  • direct in contact met je klanten

Waar moet je aan voldoen om FB Shops te kunnen gebruiken

Iedere gebruiker van FB Shops dient zich te houden aan de handelsvoorwaarden die Facebook en Instagram hebben opgesteld. Graag geven wij een korte toelichting van de vereisten, volgens de geschiktheidsvereisten voor handel van Facebook:

Je moet voldoen aan ons beleid

Bij het gebruik van Facebook Shops is het van belang dat je te allen tijde de richtlijnen van Facebook dan wel Instagram hierin volgt. Deze richtlijnen kun je vinden via bovenstaande link.

Je moet de vertegenwoordiger zijn van het bedrijf en domein

Indien je gebruik maakt van een website waar je naartoe verwijst vanuit Facebook Shops, dient de vertegenwoordiger van het bedrijf en domein dit te kunnen verifiëren.

Je moet zijn gevestigd in ondersteunende markt

Dit houdt simpelweg in dat je jouw producten aan moet bieden in de landen die Facebook of Instagram ondersteunt. 

Zie hier > de ondersteunende markten voor handelsplatformen van Facebook 
en hier > de ondersteunende markten voor handelsplatformen van Instagram Shopping

Je moet laten zien dat je betrouwbaar bent

Door te laten zien dat je een authentieke, gevestigde aanwezigheid bent met bijv. een toereikend aantal volgers, kun je aantonen dat je betrouwbaar bent en bijv. geen bot of spammer. Concreet betekent dit dat er aangetoond moet worden dat er ‘echte’ activiteit plaatsvindt in de accounts.

Je moet nauwkeurig informatie opgeven en de effectieve methoden volgen

Hiermee bedoelt Meta (moederbedrijf FB en Insta) dat de gegevens die je toont bij je producten geen misleidende prijs- en beschikbaarheid gegevens mogen bevatten en het retourbeleid duidelijk en leesbaar moet zijn.

Hoe een product afrekenen in Facebook Shops?

Online afrekenen kan altijd eenvoudiger, transparanter en veiliger. Facebook Shops geeft hier gehoor aan door diverse betaalmethoden aan te bieden, perfect aangesloten op jouw doelgroep! 

Betalen via Facebook en Instagram

Klinkt erg mooi, maar voor nu kan betalen via Facebook en Instagram helaas alleen nog in Amerika. De verwachting is wel dat dit op termijn ook in Nederland beschikbaar wordt.

Betalen via je website

Hiervoor is het noodzakelijk om je website/domein te koppelen aan het Facebook Shops account. Zodra dit geregeld is, kun je kopers door laten verwijzen naar de winkelwagen van jouw webshop, om zo de betaling af te handelen.

Betalen via Whatsapp of FB Messenger

Zodra een bezoeker over wil gaan tot de koop van een product, kun je ze door laten verwijzen naar de Facebook Messenger of Whatsapp van jouw bedrijf. Hier kan de koper vervolgens de betaling voltooien of aanvullende vragen stellen. Het is wel van belang dat je een Whatsapp Business of Messenger bedrijfsmanager account hebt.

Feedback van de doelgroep

Op social media kun je eenvoudig reviews verzamelen van jouw producten. Je klanten laten met één druk op de knop weten wat ze van jou en jouw producten vinden. Zo zie je meteen welke producten goed lopen en welke niet en daar direct actie op ondernemen.

Toekomstbestendig met Live Shopping Features

De wereld speelt zich steeds meer online af en Facebook maakt zichzelf toekomstbestendig door de lancering van Live Shopping Features. Deze feature zorgt ervoor dat klanten, tijdens live video's, getagde producten aan kunnen schaffen. Investeren in online verkoop op diverse platformen kan je naast naamsbekendheid ook meer conversies opleveren!

Voor wie is Facebook Shops interessant?

Voor zowel MKb’ers zonder webshop, als (grote) bedrijven met een shop. De Facebookpagina-winkel is een ideale manier om te onderzoeken of producten aanslaan bij de doelgroep. En is een voordelig alternatief op de gangbare webshop, omdat je geen kosten maakt voor het design, de bouw en de hosting van je webshop. 

Daarnaast kan Facebook Shops erg goed ingezet worden als extra kanaal waar je direct producten op kunt aanbieden zonder tussenkomst van een webshop.



Jouw identiteit
onze online aanpak

Wij staan voor samenwerken, korte lijntjes en een nuchtere aanpak. Wij vertalen de identiteit van jouw bedrijf naar een sterke online aanpak. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

  • 9 Aug

    Wat zijn Rich snippets?

    Rich snippets heten ook wel structured data. Rich snippets/structured data vormen een verrijking van de zoekresultaten. Rich snippets zijn goed voor de zichtbaarheid van de website en is een...

  • 29 Jun

    Wat is er nieuw in WordPress 6.0

    Wordpress heeft op 24 mei een nieuwe update gereleased, Wordpress 6.0. Deze nieuwe versie, met de naam "Arturo", heeft meer dan 1.000 updates! Die bespreken we uiteraard niet allemaal in dit blog,...

  • 19 Apr

    Goedkopere Google Shopping advertenties door CSS partners

    Wanneer je artikelen in een webshop wilt promoten is Google Shopping een hele toegankelijke tool met een zeer hoog bereik. Maar wist je dat het mogelijk is om voor minder geld meer advertenties te...